Behovet av att förstå den levande verkligheten och att känna sig förstådd och älskad
Behovet av »att förstå verkligheten« är förutsättningen för att kunna tillfredsställa behovet av »att känna sig förstådd och älskad« vilket är två sidor av ett och samma behov. Som behov så skiljer det sig från de behov som hör till bevarandet av den egna kroppen som påkallar vår uppmärksamhet med en periodiskt återkommande brist som kräver att vi är verksamma för att tillfredsställa det uppkomna behovet; ett tvång som med den befriande tillfredsställelsen inte upplevs som ett tvång utan som meningsfullt och lustfyllt.
Till skillnad från kroppens behov, så måste behovet av förståelse av verkligheten vara helt fritt från tvång och styrning och av den anledningen så kan endast möjligheten, alltså förmågan att tillfredsställa behovet tillhandahållas.
Förmågan att förstå och det fria tänkandets möjlighet
Vår förmåga att kunna tänka oberoende av de till kroppen bundna behoven och av oss själva kunna vara verksamma och tänka helt fri från yttre styrning, alltså styrd endast av det egna behovet; är den förmåga som naturligen tillhandahålls för att tillfredsställa behovet av ömsesidig förståelse med den upplevda tillfredsställelsen som vanligtvis omtalas som villkorslös odelad kärlek. Det som vi med den förmågan bildar är det typiskt mänskliga heltäckande språket som ger oss det nödvändiga perspektivet på tillvaron så att vi kan förstå hela verkligheten, helheten och därmed oss själva och varandra. Det är den förmågan som kategoriskt skiljer människan från djuren och när vi ser skillnaden så förstår vi vad ett djur är och vad en människa är.
Förståelsens natur
All förståelse grundar sig på att man gör ett antagande som man söker bekräftelse på genom att pröva antagandet i relationen med hela verkligheten. Om antagandet stämmer överens med det som vi erfar i tillvaron så uppstår en naturlig bekräftelse som vidare kan testas i relationen med andra människor genom att offentligt samtala kring antagandet och då prövar antagandet tillsammans. Om antagandet inte stämmer överens så släpper man antagandet och gör sig då fri för ett nytt antagande om det som man behöver förstå.
När vi inte förstår så är det inte själva tänkande som det är fel på utan det är antagandet som är felaktigt och därför uppstår ingen bekräftelse. Att vidmakthålla ett antagande som saknar naturlig bekräftelse bevarar missförståndet och den därmed negativa återkopplingen av olust; vi låser oss då till ett tänkande som blockerar oss för förståelse. Av den anledningen kan obekräftade antaganden endast auktoritärt upprätthållas, alltså med makt hållas kvar, då de saknar den logiska bekräftelsen som kan prövas av alla. All form av intalning av att ett antagande stämmer är inte en naturlig bekräftelse utan endast en ensidig utsaga som antingen kommer från oss själva eller från andra. Bekräftar man ett antagande enbart med språket och håller obekräftade utsagor för sanna så blir det istället som en blind tro på ett antagande istället för en naturlig förståelse.
Det är därför nödvändigt att vi begriper att språket endast reflekterar förhållandena som är i tillvaron och att orden endast är beskrivningar som beskriver det beskrivna. För att undvika förvillelse så behöver vi undvika att begränsa oss till och fastna i språkets nät av ord, i en idévärld som kan upplevas så som en egen verklighet i sig själv men som också bara kan förstås av sig själv och lära kännas av andra. Samma medvetenhet om helheten är förutsättningen för en gemensam förståelse av helheten och förhållandet däri.
Vetenskaplig förståelse och det tekniska problemet
Hela naturvetenskapen grundar sig på att man utifrån en ställd hypotes, ett antagande om något, söker bekräftelse i den på avstånd baserade omgivningen genom att pröva hypotesen för att se om den stämmer. Varje bekräftelse ska sedan av andra kunna bekräftas för att antagandet ska antas som ett med naturen överensstämmande antagande. Ett antagande som inte kan bekräftas avfärdas efter ett tag som ett felaktigt antagande vilket gör att man frigör sig för ett nytt antagande som kan testas och eventuellt bekräftas. Det är det sättet som har gjort att naturvetenskapen så snabbt har fått ett förtroende hos allmänheten och spritt sig runt om hela jordklotet.
Naturvetenskapen är sysselsatt med antagande om »hur« skapelsen fungerar medan filosofin är sysselsatt om »varför« skapelsen bildas, alltså frågan om orsaken till och meningen med verksamheten.
Den moderna naturvetenskapen bildades med ansatsen att med det vetenskapliga sättet komma fram till den yttersta beståndsdelen som man antog vara en odelbar del baserat på Demokritos teori om att ytterst är skapelsen uppbyggd av odelbara delar, atomer. Genom att begränsa sig till det vetenskapliga tillvägagångssättet och enbart befatta sig med frågan »hur« allt fungerar för att försöka förklara den tillfälligt existerande verkligheten, alltså skapelsen, och på så sätt komma fram till den yttersta orsaken för att kunna svara på »varför« allt fungerar; så förpassades den filosofiska frågan om, orsaken till och meningen med, till de filosofiska fakulteterna och de religiösa samfunden. I samband med antagandet av en i grunden död verklighet, alltså enbart mekaniskt fungerande, så etablerades såsom en ny filosofisk inriktnings i form av materialismen som ska försöka förklara verkligheten utifrån förståelsen av hur dess skapelse är gjord, alltså det man kan se, för att förklara bakgrunden till den synliga, objektiva verkligheten. Genom att kunna komma åt bakgrunden och få makt över det grundläggande förhållandet så tänker man sig att man ska kunna kontrollera den och korrigera dess upplevda brister, egentligen att vi människor själv ska kunna vara den yttersta orsaken och kan fylla den nu upplevda döda, meningslösa verkligheten med mening.
Filosofisk förståelse och värdegrunden
På samma sätt som inom vetenskapen så måste man göra ett antagande för den filosofiska grundfrågan om vad som är den yttersta orsaken till och meningen med hela den bildande verkligheten, alltså frågan “Varför?”, som man söker bekräftelse på i relationen med hela verkligheten och, om antagandet är felaktigt så uppstår det inte någon tillfredsställande bekräftelse alternativt om det stämmer överens med de allmängiltiga erfarenheterna så uppstår en naturligt lustfylld bekräftelse och vi hamnar i förståelse. När det gäller den filosofiska förståelsen som hänger ihop med vårt sätt att värdera så behöver vi vara lika sakliga som inom naturvetenskapen men till skillnad från vetenskapen som begränsar tänkandet till intrycket av mångfalden, det objektiva och konstaterar hur skapelsen fungerar så behöver vi när vi prövar ett filosofiskt antagande om grunden göra det i; medvetenheten om alla förhållande i tillvaron och se att det stämmer överens med den allmängiltiga logiken och räkna med de befintliga självklarheterna i tillvaron som vi alla känner till.
Lika sakligt som inom vetenskapliga kunskapen kan vi inom filosofin vara lika omutbart sakliga med den allmängiltiga vetskapen som alla har om helheten och i den allmänna kännedomen, med språkets hjälp testa om ett antagande angående grunden bekräftas eller inte. Då vi är intresserade av den allmängiltiga verkligheten och räknar med självklarheterna i tillvaron så kan vi inte komma med vilka godtyckliga idéer som helst då det allmängiltiga alltid kan kontrolleras av alla om det är allmängiltigt logiskt. Däremot så är det väldigt lätt att avfärda det allmängiltiga som något ointressant eller likställa det med något djuriskt som människan sätter sig över som att vi är något mer. En attityd som egentligen bara vittnar om att man inte är intresserad av att förstå verkligheten utan man är endast intresserad av att bli förstådd och då som någonting speciellt, något unikt, något särskilt, egentligen för varandra främmande och så kan aldrig ömsesidig förståelse uppstå.
Håller vi oss sakligt till den allmängiltiga logiken så bildar vi en gemensam logisk förståelse av hela den medvetna, levande verkligheten och oss själva som likasinnade medvetna delar. Med ett gemensamt system för värdering, vårt omdöme, där ordet samvete återigen får en naturligt gemensam betydelse i och med att vi har samma vetskap om helheten. Utifrån den värderingsgrunden kommer sedan en mångfald av beteenden och produkter bildas men i en helt annan anda än det som bildas så som vi kan se det idag.
Självklart ska även ett filosofiskt antagande logiskt stämma överens med det som framkommit inom naturvetenskapen. Att den vetenskapliga disciplinen utesluter det filosofiska tillvägagångssättet behöver inte innebära att man avfärdar det vetenskapliga sättet och dess upptäckterna när man testar ett filosofiskt antagande om grunden; utan tvärtom − allt ska fullständigt rimma ihop annars har man en störning i den naturliga förståelsen som kommer att vara grund för grubblerier och den naturliga återkopplingen kommer i grunden att kännas otillfredsställande.
De två helt olika tillvägagångssätten
Frågan “Hur?” handlar om, hur allt är konstruerat, och uppstår av »behovet att veta« som är den tekniska nödvändigheten för att kunna förhålla sig i skapelsen, bilda en teknik och ha makt över det som behövs för att praktiskt kunna tillfredsställa de till kroppen hörande behoven medan frågan “Varför?” handlar om »behovet av att förstå orsaken till och meningen med en verksamhet«, alltså verksamhetens grund, som är förståelse av den levande, medvetna existensens ändamål med dess verksamhet, alltså dess mening, att tillfredsställa ett nödvändigt behov.
Egentligen behöver vi inte använda språket till att lösa hur vi praktiskt ska lösa de existentiella behoven då det går att lösa på precis samma sätt som djuren gör genom läten och kroppsspråk och det till kroppen tillhörande autonoma tänkandet, men det är väldigt praktiskt att kunna använda språket även till att lösa även de problemen genom att utveckla meningsfull teknik som är i livets tjänst.
Det vi behöver vara vaksamma på är att teknikutvecklingen inte går ut över vårt tillfredsställande av det primära behovet av förståelse som är det behov som vi i grunden är verksamma med att lösa när vi använder språket och som påverkar hela vår mentala hälsa både hos oss själv och kollektivt i vårt möte med varandra.
Att svara på frågan “Hur?” kan aldrig svara på frågan “Varför?” och vice versa. Därför skiljer sig alltid de två tillvägagångssätten ifrån varandra och av den anledningen så tycker vi att vi aldrig får svaret på frågan “Varför?” angående orsak och mening när man försöker svara med vetenskapliga förklaringar.
Av samma anledning så blir det två helt olika språkbruk när vi använder språket som verktyg för att tekniskt lösa de praktiska problemen och då, för tänkandet, har vår grund i skapelsens konstruktion och intrycket av dess mångfald alternativt när vi använder språket som verktyg för att förstå den levande verkligheten, oss själva och med språket för varandra, offentligt ger oss tillkänna som de om helheten medvetna delarna för att av andra bli förstådda och spegla oss i varandra som likasinnade medvetna väsen.
Så kan vi även tolka skapelseberättelsen i bibeln om kunskapens träd och livets träd, som att det motsvarar de två olika omdömes-träden som växer fram beroende på vilket sätt vi i grunden har när vi använder det fria tänkandets verktyg, språket för att förstå.
Det ytliga sättet att tänka
Vi söker med tänkandet ständigt efter en hållbar grund att utgå ifrån då vi begriper att det vidare tänkandet beror på antagandets hållbarhet. Av den anledningen så hamnar vi i den svindlande tanken på oändlighet som uppstår då vi försöker hitta grunden i något som är i bilden, där allt syns i rummet, som helt utan bakgrund, i det på avstånd baserade perspektivet, det illusoriska tomrummet. I spåren av att man inom vetenskapen och inom utbildningen talar om att det i rymden finns rent vakuum, alltså ett absolut tomrum, som egentligen är tanken på ingenting så har alla lekt med, tanken på någonting som grund, en gräns, ett fragment såsom ring eller skal som man kan utgå ifrån men eftersom den tänkta gränsen inte naturligen bekräftas som den verkliga bakgrunden då man ytterst håller kvar antagandet om ingenting-tanken, så släpper man den tänkta gränsen och hamnar som i ett svindlande tomrum och tänker därför igen, på samma sätt en ny gräns som i sin tur inte bekräftas vilket ger den svindlande upplevelse av oändlighet som gör att man ger upp. Det är därför man inom vetenskapen måste göra ett antaganden om materiens bakgrund så som teorin om atomen och när den teorin egentligen grusades i samband med Einsteins relativitetsteori och de följande upptäckterna inom elektrodynamiken där man kommit fram till den vetenskapliga förståelsen att det materiella sakförhållandet är en illusion som kontinuerligt bildas, så har man antagit andra teorier om sakförhållandet så som mörk materia som ska förklara uppkomsten av våg- och partikel-rörelse.
Eftersom den moderna naturvetenskapen har pågått under nästan 400 år och med tiden vunnit popularitet, så har den kommit att dominerat vårt sätt att komma i förståelse till ett ensidig ytlig sätt där “Hur” svaren har etablerats hos allmänheten medan den filosofiska “Varför” frågan har tynat bort och nedvärderas till att anses av allmänheten som ett onödigt grubbleri på en fråga som man antar att man aldrig kan få svar på. Det är också anledningen till att man idag får ett “Hur” svar på en “Varför”-fråga, trots att “Varför” och “Hur” är som väsensskilda och av den anledningen upplever vi att vi aldrig får ett riktigt svar på frågan “Varför?”. Det är även därför som man inte pratar om den filosofiska frågan om den yttersta orsaken och meningen vars två svarsalternativ ligger som grund för allt kommande tänkande; utan man pratar om filosofiska frågor utan att intressera sig för den egentliga grundfrågan som betraktas som en fråga i mängden. Filosofi har reducerats till att man allmänt ser det såsom godtyckligt tänkande, nästan som en form av underhållning där man ska debattera olika ståndpunkter och tänks allt mer som en vetenskap om vad människan historiskt har tänkt och när de levde.
Den levande orsaken
Alla erfar självklart liv och känner mycket väl till existensen i och med att vi existerar. Anledningen till att vi har så svårt att komma i en enig förståelse av vad existens och liv är beror på att vi idag inte räknar med självklarheter och förknippar orden med erfarenheten av den för alla likadant kända, existerande och levande verkligheten. Vi kommer då att förknippa orden med det synliga, det på avstånd baserade intrycket av skapelsen och dess mångfald alternativt att ordens betydelse förblir oklart och människan är den som fyller orden med dess innehåll och betydelse. Vi hamnar då i ett tänkande och förståelse som har sin grund i det motsägelsefulla, dualistiska intrycket av skapelsen och den otaligt mångfacetterade pluralistiska intrycket av mångfalden.
Det dualistiska i skapelsen är där för att ge oss delar i helheten ett tekniskt avstånd till helheten, ett perspektiv, så att vi kan se, förstå och leva tillsammans i helheten vilket är omöjligt utan det skenbara tomrummet och de illusoriskt existerande kropparna som gör att vi på egen hand själva kan vara verksamma så att vi kan tillfredsställa behovet av att förstå och känna sig förstådd och älskad. Det är uppenbart en skapelse som upplevs som verklighet genom sin påtaglighet, men är illusorisk då de bildande kropparna visar sig förstörbara och förgängliga; såsom utkastade i ett tomrum men sammanhållna i en sammandragande gravitation där bakgrunden lyser med sin formella frånvaro.
Tack vare det pluralistiska i skapelsen så kan vi urskilja det ena från det andra och varandra vilket också löser det tekniska kravet på perspektiv där varje snöflinga, löv, barr, djur, grässtrå och människa är unik till sin form, egenskap och utseende som gör att vi kan se det.
Självklarheterna - axiomen
Grundat på den egna, självklara erfarenheten av existens och på det i skapelsens, dualistiska intrycket av frånvaron av existens i och med det tomma utrymmet samt att alla levande kroppar som bildas dör, förgås och försvinner, vilket gör att vi aldrig kommer till ro så länge som vi håller de ohållbara motsatserna för sanna, som att de vore; formuleras ofta självklarheter utifrån dess motsats för att visa på motsatsens ohållbarhet vilket gör det möjligt att begripa satsens hållbarhet och det faktiska sakförhållandet, tack vare det perspektiv som motsatsen ger.
Den tidlösa självklarheten och i historien ofta uttalade frasen “Ur ingenting kan det inte bli någonting och det som är kan aldrig upphöra att vara.” belyser att motsatsen »ingenting« aldrig kan vara utan endast satsen »någonting« är; vilket för tanken till det oförändrat bestående varat, existensen, alltså det som är. När det gäller den yttersta orsaken och förutsättningen för vad som kan vara orsak där "Endast ett om sig självt medvetet väsen kan vara orsak i ordet ursprungliga mening", belyser orsakens och varats egenskap; alltså ett vara med förmågan att förnimma, erfara, känna och baserat på det som känns kan vara verksam för att tillfredsställa det medvetna väsendets behov som känns. Då skapelse ofta misstolkas som om att skulle kunna gå att ur ingenting skapa existens vilket alltid leder till förvillelse och brist på förståelse av orsaken då "Det enda som ett medvetet väsen kan skapa är aktivitet genom att sätta sig själv i rörelse och vara verksam utifrån sig själv". Varats självklara sammansättning är något helt och "Helhet betyder att den består av delar och delar betyder att de ingår i en helhet".
Ett oförändrat bestående medvetet vara som består av likasinnade medvetna delar, en existerande medveten helhet, en organism som vi är delar av och i. Där helheten känner sin existens och förstår och älskar sina delar och känner till dess situation att vara i en perspektivlös relation i helhetens kropp och rör därför i sig själv för att ge sig själv tillkänna för sina delar med sin beröring och bildar i sig själv den verksamhet som löser det tekniska kravet på perspektiv och ger oss delar möjlighet att med den egna kroppen kunna vara verksamma för att kunna se och förstå situationen samt att kunna förstå och älska och själva kunna bli förstådda och älskade som de om samma medvetna helhet medvetna delar vi är, inuti upplyst men där helheten alltid kommer att lysa med sin formella frånvaro då helheten aldrig kan visa sig som en del utan självklart vill känna sig förstådd och älskad såsom den helhet den är och ingenting annat.
Det ord vi har för den levande, kännande, medvetna orsaken är ordet Gud. Helheten, alltså Gud, är den levande verkligheten, varat som vi befinner oss i. Varat vi alla känner på samma sätt i och med verklighetsanknytningen, relationen i helhetens, Guds medvetna vara. En verklig relation som vi antingen ignorerar och då lever i brist på förståelse av verkligheten och därmed i brist på kärlek eller intresserar oss för den och då kan förstå och älska det som är bortom tänkandets och minnets värld men som kan, tack vara det egna, fria tänkandet i sin helhet begripas och då det känns fullt av kärlek förknippar vi beröringen med att det är Gud vi känner och då förstår vi Gud och Gud känner sig förstådd och älskad samt vi känner oss förstådda och älskade.
Ett grundläggande behov som är helt frivilligt att tillfredsställa och där vi alltid tar ställning vilket för med sig två helt olika konsekvenser för vår utbyte i tillvaron.
augusti 2023
Stefan Garpefält